I made this widget at MyFlashFetish.com.

Search This Blog


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA. BLOGSPOT ANI DIBUAT UNTUK MENYIMPAN KENANGAN MANIS DAN PAIT MELALUI GAMBAR DAN TULISAN, UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN, PENGETAHUAN, PEGAJARAN, TEMPAT DAN KESIUKKAN MENGAIL. IANYA JUA UNTUK MENGENALI DAN MENGENALKAN NAMA DAN JENIS LAUK DI AING MASIN DAN AING TAWAR YANG ADA DI LAUT, DI TEPI PANTAI, DI SUNGAI MAUPUN DI TASIK YANG TERDAPAT DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ANI MELALUI GENG PENGAILAN SEMUA. KAMI UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA YANG BERKESUDIAN MENGUNJUNGI BLOGSPOT ANI.

Kepada geng pengailan semua mun kan berkongsi gambar, cerita, tulisan, pengajaran, pengalaman, trip mengail, alat-alat mengail, alat-alat penangkapan yang lain atau apa saja lah samada petua, pantang larang atau etika mengenai mengail boleh lah mengirimkan ke

Pa_damit@hotmail.com

Preciousanglers@gmail.com

8193404 (bmobile)
8773404 (dst)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

SATU KATI SATU LINGGIT, bintur kacap

Monday 2 November 2009

Ani sambungan SATU KATI SATU LINGGIT yang pengabisan ni. Akan datang mungkin ada lagi cerita2 lain, petua2 orang tua2 dulu, cara2 mengikat pemata, membuat batu macam2 lagi lah.


Jika ketam yang sudah didapat terlepas semula ke air, penarik mestilah bertindak pantas dengan menyiut kembali ke air dengan menggunakan bintur itu sendiri, jika bernasib baik ketam tersebut akan didapat semula, kalau sudah memang rezeki ia tak kan ke mana. Begitulah betapa pentingnya kedua-dua posisi ini. Keadaan ini akan berlarutan hingga kebintur yang terakhir. Setelah aksi membangkit yang kedua ini berakhir kesemua pembintur akan kembali berehat di bawah pohon perapat sambil memayuk ketam yang berada di bawah ruang tadi. Ketika matahari berada betul betul di atas kepala keadaan cuaca dipersekitaran akan bertambah panas. Keadaan arus air pula akan mula berkurangan dan menyebabkan ketam juga akan berkurangan. Inilah masanya juga waktu berehat akan diperpanjang. Dikesempatan ini pula juadah makanan tengahari akan mula dinikmati. Walaupun sekadar berlaukan ala kadar sahaja, namun kelazatan dan kenikmatannya sukar digambarkan. Seperti dalam hidup berjiran lauk yang dibawa oleh masing-masing akan dikongsi bersama diantara kumpulan. Setelah selesai menikmati jamuan tengahari, pohon perapat yang agak rendang daunnya adalah menjadi pilihan untuk berteduh dari panas yang terik. Dengan memanfaatkan limbunan dari pohon perapat dan tiupan angin yang begitu lembut kadang-kadang mata akan terlelap terjaga juga olehnya. Jika terlelap pun hanya sekadar tidur-tidur ayam. Apa pun jua saat-saat begini memang sukar untuk dicari. Setelah sekian lama berehat dan melegakan kepenatan, waktu untuk beraksi semula telah tiba. Pasang penuh biasanya akan berakhir di sebelah petang. Ini menyebabkan arus akan berkurangan sesuai untuk dilabuh di kawasan aloh sungai, kerana keadaan air yang agak tinggi. Kerana tali bintur yang pendek tidak akan sampai ke dasar ataupun ke tanah.

"Eh dalam banar sudah aing ani, baik tah ketani ke siring" tiba-tiba cadangan berpindah kedengaran dari luahan seseorang. "Au ketamnya inda jua berapa lagi" balas ku dengan nada yang mempersetujui akan cadangannya. Setelah membuat perkiraan beberapa aspek kami telah membuat keputusan untuk berpindah. Tempat berpindah hanyalah sekadar mengalihkan kesemua bintur-bintur ketepi berdekatan dengan pepohon bakau, atau dengan perkataan yang lumrah kami gunakan dan difahami iaitu (belalih ke darat).

Tidak disangkal kadang-kadang pendapatan di tepi pepohonan bakau akan lebih hebat, ketamnya akan berukuran lebih besar dibandingkan dengan tempat sebelumnya. Akan tetapi disebelah tepi ini cabarannya juga hebat. Keberanian sudah pasti akan tercabar. Terpulangalah kepada kumpulan itu sendiri mengikut keberanian masing-masing.Kerana selain dari melabuh di tepi-tepi bakau pembintur juga boleh melabuh ke dalam anak-anak sungai. Tetapi mestilah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Di dalam hutan paya bakau ada bermacam-macam jenis binatang menumpang hidup, ada kalanya pembintur akan terserempak dengan ambok, kikuk, beruk, barang-barang, ular, biawak dan berbagai-bagai lagi. Seperti yang saya katakan tadi ianya bergantung kepada keberanian masing-masing. Bak kata pepatah "tepuk dada tanya selera" namun apa-apa pun demi harapan untuk mendapat hasil yang lebih lumayan, segala rintangan yang mungkin terjadi akan tetap diharungi.

Disetiap sudut anak-anak sungai akan menjadi rebutan kepada satu-satu kumpulan. Namun biasanya sikap berampit-ampitan akan tetap berperanan di lubuk hati masing-masing. Seperti yang saya katakan bergantung kepada keberanian masing-masing ada kalanya satu atau dua kumpulan agak jarang muncul kelihatan walaupun dikala waktu rehat. Kerana mungkin saja kumpulan tersebut akan melabuh bintur-bintur mereka jauh ke dalam menyusur anak sungai tersebut. Berbeza pula halnya dengan kumpulan saya, maklumlah diawal usia remaja sifat separuh berani dan separuh takut akan menghantui fikiran. Namun atas dorongan dari rakan-rakan yang lain segalanya itu akan dapat diatasi dengan tabah dan sabar. Dengan berbekalkan salam dan tawakkal segalanya berjalan lebih lancar.

Aktivi yang hambar diwaktu tengahari kini telah berubah menjadi lebih sibuk sedikit demi sedikit. Ketam-ketam akan mudah diperolehi di lubuk sungai, lebih-lebih lagi ukurannya agak besar dan jantan atau lebih dikenali sebagai "ketam tua". Ketam tua memanglah hasil yang diidam-idamkan dan menjadi sasaran utama kepada setiap pembintur. Pergerakan di lubuk sungai memang terbatas sekali, ada kalanya tidak menggunakan pengayuh untuk bergerak hanyalah meniti dan berpaut pada dahan bakau sekeliling. Bunyi bising juga sensitif. Jadi untuk membuat pergerakan haruslah berhati-hati jangan sampai ketam yang tengah memakan umpan akan terlepas begitu sahaja. Jika sudah memang takdir akan terlepas, memanglah perasaan hampa akan jelas kelihatan, namun segalanya akan diiringi dengan kata-kata petua "dui... malai ku... jangan kau jara".

Aktiviti membangkit akan terus dijalankan, walau apa pun yang terjadi dan yang bakal terjadi. Semuanya itu sudah menjadi asam garam yang biasa dihadapi. Kewaspadaan akan terus dipertingkatkan supaya kejadian seperti itu tidak akan terjadi lagi. Dalam keadaan ini pembangkit akan berasa tertekan, tentu saja bintur seterusnya yang akan dibangkit lebih berhati-hati lagi. Dengan pengalaman yang ada, satu-satu bintur yang dibangkit ada mempunyai tanda samada bintur tersebut ada penghuni atau tidak. Secara tidak langsung ia akan memberi amaran awal supaya akan lebih bersedia. Tanda tersebut adalah berupa "burinih" atau kumpulan udara yang timbul ke permukaan air yang terhasil dari pernafasan dari ketam yang menghuni bintur tersebut.

Sekali lagi pengalaman dan kepintaran akan dapat menyelesaikan masalah yang yang dihadapi. Semua ini akan berterusan hingga kebintur yang terakhir. Suasana akan lebih nampak teruja, kerana disaat ini sudah terasa kejayaan yang akan dimiliki. Sudah tentulah bila dijual nanti akan mendapat hasil yang lumayan.

Indah... memang begitu indah sekali bila dikenang cerita lama sebegini. Semua ini masih segar dalam ingatan. Waktu begitu cepat berlalu, namun setiap waktu yang berlalu itu telah tidak dapat dimanfaatkan, dibebani dengan seribu kenangan yang bisa mendidik, menjadi bekalan sehingga ke hari ini. Inilah yang dikatakan RAHMAT ALLAH walaupun pada dasarnya kami tidak membesar dalam suasana yang serba mewah, namun aku merasa bersyukur kerana keistimewaan yang ku miliki masih dapat dimanfaatkan sehingga ke hari ini.

Mungkin pada masa ini apabila disebut soal laut di dalam mana-mana perbincangan, saya percaya awal-awal lagi sudah ada yang membayangkan mauk (mabuk laut), ombak besar, gelora dan sebagainya. Namun, semua itu adalah sebaliknya bagi yang sudah sejak kecil bermain dengan gelora, bertarung dengan ribut, berjuang dengan arus dan sebagainya. Malahan apabila saja disebut soal laut, minda ku akan melonjak, " ya ada persoalan apa dengan laut ?". Begitulah cepatnya jiwa ku bertindak balas seperti seorang pakar yang bersedia menjawab sebarang pertanyaan. Semua ini bukan mendabik dada, akan tetapi inilah yang dikatakan nikmat ilmu.

Suasana atau kaedah menangkap ikan sekarang sudah jauh berbeza, segalanya telah berubah begitu pesat sejajar dengan kemajuan dunia sekarang. Namun objektif utamanya tetap sama. Kalau dibanding pendapatan dahulu dan sekarang juga sudah tidak dapat dibandingkan, namun semua itu bukanlah menjadi ukuran.

Dengan berbekalkan pengalaman serta bakat yang ada aku telah menerokai bidang perikanan lebih jauh lagi. Kalau dulu perahu kayu (gobang) dan beradayung akan tetapi sekarang sudah menggunakan enjin motor sangkut dan perahu gantian kaca yang lebih mantap, cukup untuk mengharungi lautan dalam yang bergelora. Peralatan pula lebih jauh maju berkali ganda dan berjenama khusus. Namun semuanya terpulanglah kepada kemampuan masing-masing. Ada yang sanggup berbelanja sehingga beribu ringgit untuk mendapatkan peralatan yang lebih canggih. Walau apa pun segalanya tidaklah terletakkepada peralatan yang maju, jika tiada ilmu di dada.

Setelah hasil selamat dijual dan duit jualan telah pun berada di tangan, kami pin mengucapkan terima kasih kepada tauke ketam tersebut sambil beredar dari situ menuju ke kedai kopi di bawah panggung Bolkiah. Disini kami akan berehat seketika dengan memesan minuman cindol atau minuman kacang. Disinilah satu-satunya kedai kopi yang menjadi pilihan, mungkin kerana kedudukannya yang berdekatan dengan tambing Kianggih. Sambil menikmati minuman cindul dan kacang kami akan berbual-bual sedikit mengenai dengan hasil tangkapan dan membahagikan duit yang yang baru sahaja kami perolehi. Kalau hasil tangkapan seberat 10 kati bererti kami akan di bayar sebanyak $10.00. Kami sudah begitu sinonim dengan ungkapan tauke "satu kati satu linggit". Ini bererti kami akan mendapat bahagian sebanyak $5.00 tiap seorang. Alhamdulillah, jumlah tersebut memadailah untuk perbelanjaan sepanjang minggu. Setelah masing-masing mendapat bahagian saya dan rakan-rakan yang lain, tidak langsung pulang ke rumah akan tetapi meneruskan perjalanan berlegar-legar di kawasan bandar atau mungkin saja terus menuju ke kedai Klasse Jaya, Kota Mutiara, Emporium Ocean atau Jetsin. Saya rasa kedai-kedai inilah sahaja yang boleh dianggap bertaraf pasar raya pada waktu itu. Di sini kami bolehlah mendapatkan keperluan sekolah seperti alat tulis, buku-buku atau pakaian asalkan harganya mengizinkan untuk dibeli. Maklumlah jumlah kewangan yang begitu terhad, terhadlah jua apa yang akan dibeli. Setelah puas mengelilingi kedai-kedai tersebut dan memperolehi beberapa barang sekolah yang diperlukan tibalah masanya untuk pulang semula ke rumah. Di dalam perjalanan pulang saya tidak pula lupa untuk membeli sedikit buahtangan untuk ibu dan adik-adik saya yang berada di rumah.

Perjalanan pulang ke kampong adalah dengan menaiki perahu tambang dengan bayaran 50 sen tiap seorang. Kadang-kadang terlena seketika ditiup sang bayu dan kelajuan perahu tambang mungkin juga keletihan bangun diawal pagi dan pulang lewat petang.

Apa yang telah saya paparkan ini semuanya adalah pengalaman yang benar dan bukannya rekaan sebagai sebuah cerita. Semoga ianya akan dapat memberi manfaat kepada generasi yang akan datang sebagai penanda aras atau sukat-sukat. Terpulanglah kepada generasi masa depan untuk memanfaatkannya biar dari sudut mana pun jua. Disamping itu nukilan ini akan menjadi ristaan kepada rakan sebaya yang pernah berjuang bersama, berkayuh bersama dan mengharungi usia remaja penuh dengan kenangan pahit dan manis.


Ani tah pengalaman Pa-iring yang pernah dilalui di usia remajanya, mengisi masa lapang dengan membuat pekerjaan yang mendatangkan hasil bukan saja wang ringit tetapi yang lebih tinggi nilainya pengalaman dan pengajaran yang penuh bermakna ini. Berdikari sendiri untuk mendapatkan perbelanjaan sekolah dan keperluan seharian.

Aku mewakili Pa-iring memohon maaf sekiranya ada perkataan-perkataan yang kurang difahami atau mungkin menyinggung perasaan pembaca semua.

Dimasa akan datang mungkin ada lagi pengalaman lain dari Pa-iring, atau ahli2 yang lain jua digalakkan, mungkin petua-petua serta pantang larang dari orang tua-tua dahulu, mungkin cara-cara membuat bintur, membuat rawai, bubu, mengikat mata kail, membuat papar atau anjun. Cara meramal cuaca hujan angin awan ombak atau apa saja lah mengenai penangkapan ikan.

Sama sama lah katani menunggu dari Pa-iring dikeluaran akan datang Insya Allah.


0 comments: