I made this widget at MyFlashFetish.com.

Search This Blog


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA. BLOGSPOT ANI DIBUAT UNTUK MENYIMPAN KENANGAN MANIS DAN PAIT MELALUI GAMBAR DAN TULISAN, UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN, PENGETAHUAN, PEGAJARAN, TEMPAT DAN KESIUKKAN MENGAIL. IANYA JUA UNTUK MENGENALI DAN MENGENALKAN NAMA DAN JENIS LAUK DI AING MASIN DAN AING TAWAR YANG ADA DI LAUT, DI TEPI PANTAI, DI SUNGAI MAUPUN DI TASIK YANG TERDAPAT DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ANI MELALUI GENG PENGAILAN SEMUA. KAMI UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA YANG BERKESUDIAN MENGUNJUNGI BLOGSPOT ANI.

Kepada geng pengailan semua mun kan berkongsi gambar, cerita, tulisan, pengajaran, pengalaman, trip mengail, alat-alat mengail, alat-alat penangkapan yang lain atau apa saja lah samada petua, pantang larang atau etika mengenai mengail boleh lah mengirimkan ke

Pa_damit@hotmail.com

Preciousanglers@gmail.com

8193404 (bmobile)
8773404 (dst)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Drop Off Magpie

Tuesday 15 February 2011

Keadaan cuaca kebelakangan ini ada sungguh baik dengan keadaan laut yang sungguh tenang. Walaupun kadangkala hujan lebat dan angin kuat, keadaan laut masih tetap selamat kerana tiada ombak besar yang memberhaya. Peluang keemasan ini di ambil oleh ahli Precious Anglers (Cptn. Precious, G-mi, Hazman (Languran) dan Kamal) untuk menguji lubuk baru di kawasan Magpie drop off. Hajat untuk ke lubuk tersebut memang terdendam sekian lama tetapi di halang oleh keadaan laut yang tidak mengizinkan. Di episod yang lalu, hasrat kami gagal dan 'PESTA MANDI' di rayai. Kali ini perjalanan ke lubuk tersebut sungguh selesa sehinggakan kami mampu mengharungi laut pergi dan pulang dengan kelajuan bot yang maksima.

Sebelum musim tengkujuh yang lalu, lubuk yang di tuju ini telah menghasilkan tangkapan yang sungguh baik. Lubuk ini telah di huni oleh ikan Mambagang dan Kurisi Bali, besaiz kecil dalam angaran 2.5 kg sehingga ada yang sebesar menyecah 12 kg. Khabar sedemikian telah sedikit sebanyak membakar semangat kami untuk pergi ke lubuk tersebut.

Apabila sampai di sana kami juga terserempak dengan sebuah bot yang tidak berjauhan dengan lubuk tersebut. Dengan mengunakan Fishfinder kami cuba memastikan di mana kedudukan kumpalan ikan di dasar. Kadaan dasar di sana berbukit-bukit kecil dan sertai dengan 'lupak'. Setelah lama kami mencari dan mencoba 'lupak-lupak' tersebut, tiada sambaran di terima. Malah kamu juga menjig lubuk tersebut. Akhirnya kami berkeputusan untuk mengekplorasi kawasan yang berdekatan.

Alhamdulillah kami berjaya berjumpa satu spot baru. Walaupun tiada sambaran daripada ikan yang di hajati, ikan yang di perolehi hanya ikan kerapu yang bersaiz kecil saja setiap kail kami melintasi lubuk tersebut. Hanya seekor kurisi bali seberat 1.7 kg saja berjaya di perolehi. Keadaan arus kelmarin sungguh lemah dan kadang kala mati sehinggakan batu bersaiz no. 9 mampu mencapai dasar dengan mudah yang berkedalaman 400 kaki (121.9 Meter). Mungkin keadaan tersebut menjejaskan selera dan keaktifan ikan. Bot yang berdekatan juga melaporkan tangkapan yang kurang memuaskan. Hanyak kerapu yang kecil sahaja. Bot tersebut akhirnya pulang awal dari kawasaan tersebut tetapi kami masih lagi ingin mencari lubuk baru.

Dalam pukul 430 ptg, kami bekeputusan untuk pulang memandangkan tiada tangkapan yang memuaskan. Dalam perjalanan pulang kami singgah ke lubuk biasa kami mengambil umpan. Apabila tiba, kamal melabuhkan kail paparnya dan terus menaikkan seekor Berahan 2kg. Selepas itu G-mi beyaya menaikkan mambangan 1.5 kg. Keadaan semakin riuh kerana ikan mambangan semakin galak memakan umpan kami. Jig hazman telah terkorban oleh ikan misteri. Mungkin Tengiri, Lingkuh atau Yu. Tidak lama kemudian sedang G-Mi menaikan ikannya, dia terasa dua tarikan yang kuat. Rupanya mambangan (barangkali 1.5 kg) telah di cukai. Selepas itu, keadaan semakin sunyi. Memang itu adalah si pengacau, sang Lingkuh atau Yu. Setelah itu kami akhiri trip kami dan sampai di Jerudong dalam pukul 7.15 malam.

Walaupun tangakapan di Magpie Drop-off kurang memuaskan, kami berazam akan menduga di sana terutama lubuk-lubuk baru yang kami jumpai. Memang inilah asam garam memancing. Bagi pemancing ini tidak akan melunturkan semangat, asalkan kita sentiasa bersyukur keatas Allah S.W.T. dengan keselamatan, aksi 'injury time' dan lubuk baru yang akan lagi membakar semangat kami nanti.


By : Languran

0 comments: