I made this widget at MyFlashFetish.com.

Search This Blog


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA. BLOGSPOT ANI DIBUAT UNTUK MENYIMPAN KENANGAN MANIS DAN PAIT MELALUI GAMBAR DAN TULISAN, UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN, PENGETAHUAN, PEGAJARAN, TEMPAT DAN KESIUKKAN MENGAIL. IANYA JUA UNTUK MENGENALI DAN MENGENALKAN NAMA DAN JENIS LAUK DI AING MASIN DAN AING TAWAR YANG ADA DI LAUT, DI TEPI PANTAI, DI SUNGAI MAUPUN DI TASIK YANG TERDAPAT DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ANI MELALUI GENG PENGAILAN SEMUA. KAMI UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA YANG BERKESUDIAN MENGUNJUNGI BLOGSPOT ANI.

Kepada geng pengailan semua mun kan berkongsi gambar, cerita, tulisan, pengajaran, pengalaman, trip mengail, alat-alat mengail, alat-alat penangkapan yang lain atau apa saja lah samada petua, pantang larang atau etika mengenai mengail boleh lah mengirimkan ke

Pa_damit@hotmail.com

Preciousanglers@gmail.com

8193404 (bmobile)
8773404 (dst)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Kurisi Brunei, kurisi India, Pisang Emas, Awat-awat, Padas-padas

Saturday 10 April 2010

Kelamari Precious Anglers ke Drop Off bakonboi jua 3 buah tapi yang sebuah atu jauh-jauh sikit dari kami. Pa-iring, Padamit, G-Mi sama Gee Ruji betolak dari rumah dalam pukul 6 pagi lah, turun di Jerudong terus menuju ke Drop Off inda lagi singgah menyinggah pasalnya umpan sudah banyak iatah inda lagi payah kan menganjun. 2 buah kami tu yang sebuah lagi 2 orang ganya makai perahu Amira 21 kaki enjin 85hp yang dipandu oleh Alwi.

Awal pagi atu inda berapa makan iatah ke sana ke mari jua mengunjar di mana arahnya banyak lauk atu. Datang 1 tempat dicuba dulu makai spool letrik ah, lau banyak lauknya baru tah semua menurunkan kail. tepaksa camatu pasalnya Fish Finder kami rosak bah. Ada 1 tempat atu banyak udah makannya, lepas beberapa minit mengail sauh kami atu larat jadi telalih sikit lah. Manakala yang sebuah lakat lagi siuk mengail inda batah turun ada makannya. Masa kami kan menaikkan sauh kan menyasar ke depan semula iatah teundan tia tali sauh bisdia atu, lari tia jua dari lubuk atu. Lepas menaikkan sauh kami cuba lagi ke sana inda tia lagi berapa makan lari tia pakah lauk ah.

Ada lagi 1 tempat atu banyak jua makannya tapi inda kami melabuhkan sauh, mengail beranyut saja. Jauh sikit kami hampiri semula. Iatah ada sekali atu kail G-Mi kana makan kuat udah tariknya inda batah putus tia, lepas atu digulung rupanya batunya yang kana kulum oleh lauk ah iatah inda tau apa lauknya tu. Inda batah lepas atu balik tah kami. Sudah sampai di Jerudong baru tah bejumpa geng kami yang sebuah lagi ah bebaya datangnya ke tambing.

Alhamdulillah ada jua rezeki minggu ani walaupun kurang memuaskan, inda sampai yang kami hajati atu. Insya Allah minggu depan kami mencuba lagi jangan putus asaaaa.

Pisang Emas di bawa balik hahaha

Awat-awat. Pandai-pandai membagi nama ganya nada nama Brunei bah.


Kurisi Bali, nah tu nyangku cuba tah kurisi Brunei kan bisai. Orang di Bali nada tau-tau kali bah nama ani.



Kurisi Kaling, nah lagi antah kenapa ia banar ah, lau lauk ani hitam patut jua kan digalar kaling ah. Jangan marah eh lau ada yang terasa ah minta maaf ku eh.



Ani Padas-padas kah namanya, ada jua menggalar semperiding laut ah













0 comments: