I made this widget at MyFlashFetish.com.

Search This Blog


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA. BLOGSPOT ANI DIBUAT UNTUK MENYIMPAN KENANGAN MANIS DAN PAIT MELALUI GAMBAR DAN TULISAN, UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN, PENGETAHUAN, PEGAJARAN, TEMPAT DAN KESIUKKAN MENGAIL. IANYA JUA UNTUK MENGENALI DAN MENGENALKAN NAMA DAN JENIS LAUK DI AING MASIN DAN AING TAWAR YANG ADA DI LAUT, DI TEPI PANTAI, DI SUNGAI MAUPUN DI TASIK YANG TERDAPAT DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ANI MELALUI GENG PENGAILAN SEMUA. KAMI UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA YANG BERKESUDIAN MENGUNJUNGI BLOGSPOT ANI.

Kepada geng pengailan semua mun kan berkongsi gambar, cerita, tulisan, pengajaran, pengalaman, trip mengail, alat-alat mengail, alat-alat penangkapan yang lain atau apa saja lah samada petua, pantang larang atau etika mengenai mengail boleh lah mengirimkan ke

Pa_damit@hotmail.com

Preciousanglers@gmail.com

8193404 (bmobile)
8773404 (dst)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

PARI

Wednesday 21 October 2009

Pari ani lurih ku ngail di kilong cina makai krikan saja penariknya 100Ib perambut 80Ib pemata VMC no.8 khas untuk ngail pari lah ni.

Yang banarnya aku atu mukat udang plang tu tempat atu kana galar kilong cina entah siapa kah yang membari nama yang ku tau kilong atu orang melayu jua yang punya, iatah ku liat udang ah pukat ani ada yang tinggal kulit ganya, ada yang bagas kana makan usulnya inda lagi sempurna lah udang atu , sayang jua tu udang lagi basar2.
Eh memang ada lauk makan ni diantaranya pari, apa lagi sambil menarik pukat atu ku labuh kail umpan udang yang bagas kana makan ah tangsinya ku salatkan arah rotan. Inda sampai 2 minit kana ranjat tia belaguran bah krikan ah, ku tarik tarus inda lagi dimain2 pasalnya tangsi basar khas udah tu untuk ngail pari. Udah nya nampak banar nyangku atu pari bah dalam 5kg.

Lapas atu ku labuh lagi kail atu menarik pukat semula, sudah kan abis menarik pukat kana ranjat tia lagi kail ku ah pari jua lagi tapi basar sikit lah dalam 7kg (udah di rumah plang ku menimbang tu ah). lapas2 atu sampai ke tengahari nada tia lagi ada makannya. Iatah 2 ekong tah ganya lurih ku pari ah udang pun inda banyak ada jua kali dalam 3kg ganya udang ah, syukur tah jua lah Alhamdulillah.




0 comments: